Zvolené téma obsahuje celkem 5 odpovědi. Do diskuze (4 hlasy) se naposledy zapojil uživatel  namu a poslední změna proběhla před 4 roky, 1 měsíc.

  • Autor
    Příspěvky
  • #4320 Odpověď
     Jakub Sedlář 
    Klíčník

    Melatonin je hormon, který vzniká v šišince mozkové (odborně „epifýze“). To je miniaturní žláza umístěná hluboko v mozku. Bývá také někdy nazývána třetím okem, jímž snad kdysi skutečně byla.

    Klíčem k pochopení funkce melatoninu je uvědomění si funkce světla a spánku. Melatonin je však především regulátorem tzv. vnitřních biologických hodin. Jedná se o pravidelný rytmus činnosti všech orgánů hlavně v závislosti na denním světle. Epifýza, přestože je „ukryta“ hluboko v mozku, reaguje na změny v délce a intenzitě světla a to díky jeho vnímání očima. Produkce je skutečné minimální, hormon je účinný již v množství okol několika miliontin gramu!

    Nejvyšší hladiny jsou naměřeny u kojenců (proto také hodně spí), u nichž tento hormon „spolupracuje“ s růstovým hormonem na stimulaci rychlého tělesného vývoje. Vysoká produkce zůstává zachována v rozmezí o jednoho roku věku až do asi 15 let, ale pak následuje rychlý pokles, takže ve věku asi 50 let je pouhou šestinou původní. S postupujícím věkem dále klesá a to je příčinnou nespavosti a depresí starých lidí. Melatonin je často označován za „hormon (proti) stárnutí“, protože jeho produkce je u starých lidí minimalizována. A nejenom to je to jeden z nejúčinnějších antioxidantů – čili opět ona spojitost se stárnutím, které se prohlubuje a urychluje v případě nadměrné tvorby volných radikálů. Tím však výčet nekončí.

    Vedlejších pozitivních efektů melatoninu je více. Tento hormon snižuje riziko vzniku artritidy odstraňuje poruchy vznikající v důsledku práce na směny, podporuje imunitu a v dnešní době cestování je prospěšný lidem, kteří cestují přes řadu časových pásem – omezuje totiž negativní projevy prodloužené adaptace po příjezdu (tzv. jet leg syndrom). Je prospěšný při řešení většiny případů nespavosti, ba dokonce omezuje negativní účinky radiace, snižuje riziko vzniku šedého zákalu, působí jako preventivní látka v případě prokázaného rizika rakoviny prsu i jako léčba žen rakovinou napadaných, omezuje negativní projevy chemoterapie při léčbě rakoviny, zdá se, že snižuje hladinu cholesterolu, a dokonce snižuje zvýšený krevní tlak, zlepšuje kvalitu spánku už i proto, že se nejedná spánek chemický jako v případě použití hypnotik, odstraňuje problémy při premenstruálním syndromu, uplatní se v kombinaci s minimálními dávkami progesteronu u žen v menopauze.

    Co má vliv na pokles melatoninu:

    • Kyselina acetylsalicylová (Acylpyrin), Ibuprofen a Indomethacin zcela zastavují noční produkci melatoninu.
    • Betablokátory – zcela blokují produkci melatoninu a zvyšují hladinu cholesterolu.
    • Léky proti úzkostlivosti – Diazepam (tj. Valium) a Alprazolam (tj. Xanax) blokují produkci melatoninu.
    • Antidepresiva
    • Vitamín B12 – vysoké dávky údajně snižují produkci melatoninu.
    • Kofein – nadbytek kofeinu snižuje hladinu melatoninu, proto způsobuje nespavost, arytmie a žaludeční potíže.
    • Kortikosteroidy – působí vážné poruchy spánku snížením produkce melatoninu.
    • Alkohol a tabák – snižuje melatonin.

    Nedostatek melatoninu a důsledky:

    • Deprese, nespavost – zhoršená reakce na časové posuny při cestování, zhoršení premenstruačního syndromu,
    • Biologické hodiny – rozsáhlé a obtížně specifikovatelné problémy
    • Stárnutí – chronické nemoci z opotřebení (např. artróza),
    • Zhoršení imunity – chronická „civilizační onemocnění“ včetně rakoviny,

    Horší činnost centrální nervové soustavy – Alzheimerova choroba,

    Jak tedy může melatonin prodloužit život? Odpověď je prostá. Tím, že omezí tvorbu volných radikálů, stimuluje imunitní systém, chrání kardiorespirační systém, stabilizuje denní biorytmy, zlepšuje spánek, stimuluje produkci růstového hormonu, chrání před nádorovými onemocněním.

    Jak tedy zvýšit produkci melatoninu?

    • vystavte se intenzivnímu slunečnímu světlu přes den (i proti depresím),
    • v noci při spaní musí být absolutní tma,
    • dejte si horkou koupel před spaním (tento postup je diskutabilní, protože se zvýší prokrvení mozku a tělesná teplota, sníží se únava a tudíž dojde nejen ke zvýšení produkce melatoninu, ale také růstového hormonu a může se stát, že spíš neusnete.)

    Množství melatoninu můžeme ovlivnit. Samozřejmě zejména spánkem ve zcela zatemněné místnosti. Můžeme ho však i částečně doplňovat přirozenou cestou z některých potravin rostlinného původu, např. ovesné vločky, obilné klíčky, ječmen, rýže a případně i v potravinách s významně vyšším obsahem aminokyseliny tryptofan, což jsou především mandle, dýňová semínka, sójový sýr tofu a také mořská řasa Spirula, sýr Cottage. Samotný tryptofan, byť v mírně vyšším obsahu, není zárukou podpory tvorby hormonu, protože se řídí jinými regulačními mechanismy, než je samotný příjem výchozí aminokyseliny v relativně malých množstvích. Nedoporučuje se tudíž spoléhat na tryptofan nebo melatonin obsažený v běžné stravě. Z bylinek to je například třezalka, šalvěj lékařská a kopretina řimbaba. Ne náhodou jsou odjakživa užívané v lidovém léčitelství. Nejvíce melatoninu je ale v kostřavě rákosovité (Festuca arundinacea).

    Zdroj: http://www.hzp.cz

  • #5878 Odpověď
     Návštěvník 
    Uživatel

    Jakub,
    tvoja informacia o melatonine ma nuti usmievat sa 😀 😀 😀
    prichadzam k vyvodu, ze epifyza u arabskeho obyvatelstva bola na nejakom stupni vyvoja vymazana.
    proste oni ten nami nepostradany Melatonin nepotrebuju.
    tak isto nevedia a urcite by ani nechceli vediet, ze existuje nieco take ako cakry.
    ved im sa prekrasne dari na tej prvej, splnaju do pismena a do bodky prikazanie bozie “ plodte sa a mnozte sa“.
    a kedze bez sexovania sa tu obist neda, maju neuveritelne pozitivny a nadseny postoj k tomu tak casto u nas rozoberanemu dianiu ludskej cinnosti.
    ulice su preplnene detmi, pri nohach pri rukach na rukach v bruskach…. celemu europskemu spolocenstvu na zavist ! 😡
    spokojne kaslu na zdravy zivotny styl, napchavaju sa do prasknutia masom, hlasy maju ako zvony {po orientalnej diagnostike to znamena , ze maju vyborne vyvinute pohlavne organy}, celu noc prehulakaju pri vodnej fajke, idu spat o piatej rano, su veseli a zivotaschopni.
    🙂 maju stastne ukojene manzelky, hrbu deti, vsetka filozofia je uz napisana, svet bude patrit ich detom, lebo biely ludia aj tak zaniknu….. tak naco sa zbytocne trapit.

  • #5879 Odpověď
     Návštěvník 
    Uživatel

    tento prispevok bol skor na pobavenie, alebo moznost porovnania ako na vyvodzovanie nejakych vaznych zaverov, hoci zamysliet sa nad situaciou u nas doma nebolo by na skodu.
    urcite je to chvalyhodne, ked sa chce muz zenit, zalozit si rodinu a mat deti.
    ked je pripraveny zobrat na seba zodpovednost a chape svoju manzelku ako neznu a laskavu zenu, a nie bojovnicku Xenu, ktora ho svojou karatistickou zrucnostou vytiahne zo vsetkych problemov.
    ked ma muz iskru v ociach pri pohlade na pekne dievca, a nevyvolava pocit “ ci je ryba a ci rak“.
    Anastasia polozila k nasim srdciam desattisic rokov utajovany kluc k Pravde.
    zem, semienko, laska su zakladom Stvorenia, tak na co cakas priatelu?

  • #5880 Odpověď
     namu 
    Uživatel

    Milá Agato,
    i když mi příspěvek o melatoninu připadá trochu moc vědecký, nepochopila jsem Tvé dva příspěvky. Nepatří k nějakému jinému tématu?

    Co se týče melatoninu a jeho souvislostí se světlem a při nedostatku s různými potížemi, chtěla bych poukázat na TŘEZALKU. Třezalka, narostlá v nejsvětlejší části roku, má v sobě „vnitřní slunce“, a když jí požíváme, zvyšuje naši citlivost vůči světlu/slunci. Nehodí se,abychom ji používali v létě, protože její vnitřní slunce spolu s vnějším sluncem může způsobovat až spáleniny kůže. A je výborné si ji v létě nasbírat a bud usušit, nebo naložit do oleje (třezalkový nebo-li „Janův olej“ – páč se v teplejších oblastech sbírá na sv. Jana, u nás ale spíš až v červenci).
    Pak ji jako čaj můžeme používat v zimě při nedostatku slunce. Olej se hodí na prokrvení, prohřátí, regeneruje a léčí nervy jak psychicky tak fyzicky (např. hexenšus). Olej se užívá i po lžičkách v zimě, z výše zmíněných důvodů, a též na podporu funkce jater.

    hezký den, Namu

  • #5881 Odpověď
     Návštěvník 
    Uživatel

    Rád bych tady uvedl pár doplňujících informací jak k melatoninu, tak k třezalce.

    Třezalka tečkovaná posiluje nervy a podporuje vnitřní klid. Posilující účinky třezalky byly již známy od starověku. Posiluje rovněž životně důležité orgány jako je žaludek a střeva, kde významně podporuje jejich činnost. Třezalka tečkovaná pečuje o pocit dobré nálady. Užívání třezalky tečkované se prokazatelně osvědčilo u depresivních nálad a psychického vypětí. V souladu s přírodou a v harmonii s prostředím, přispívá třezalka tečkovaná k získání obvyklé lásky k životu a celkové produktivity. Důsledky depresí a stresu se snižují.

    Jedná se tedy o skvělý doplněk fungující na deprese a na spaní. Pro lidi kteří shánějí co nejdřív a nemají čas na sběr a sušení doporučuji kapsle – https://www.arkokapsle.cz/produkt/trezalka-teckovana-33

    Z mé osobní zkušenosti mohu uznat, že poté co se tělo adaptuje na příjem nové látky (asi dva týdny) opravdu se PROKAZATELNĚ zvedla kvalita mého spánku a radosti ze života. Doporučuji 🙂

  • #5882 Odpověď
     namu 
    Uživatel

    Naprosto souhlasím se všemi uvedenými účinky, třezalka je skvělá léčivka. Ale musím k tomu upozornit, že je to skvělá léčivka PŘEDEVŠÍM V ZIMNÍM OBDOBÍ.
    Neměla by se brát, když chodíte v létě na sluníčko, protože silně zvyšuje citivost pokožky – já jsem si před lety hodně spálila kůži, když jsem byla asi na hodinové procházce za slunného počasí. To jsem tohle ještě nevěděla.
    Takže třezalku ano, ale ne pak na slunce! 🙂

    Naopak v zimě nám světlo i slunce chybí a s pomocí třezalky si organizmus nabere přesto dost světla. To je skvělé 🙂

Odpovědět: Melatonin
Informace o Vás:




3 + 5 =

Zvonící cedry Ruska | © 2019 Anastasia.cz - Všechna práva vyhrazena. | Ekoobchudek.cz